Grote droom is de Olympische Spelen in 2028 te bereiken

In de gemeenteraadsvergadering van 27 september 2023 zijn de herziene kaders besproken voor de verplaatsing van Flying Bikes en Tour de Force. Jarne van Schaik voerde het woord voor de Barneveldse VVD. Lees hier de gehele raadsbijdrage van Jarne terug.

Voorzitter.

Afgelopen seizoen is ze zowel Nederlands als Europees kampioen fietscross geworden. De grote droom is nu de Olympische Spelen in 2028 te bereiken. In Los Angeles moet het gaan gebeuren.

Dit is de droom van de 16-jarige Voorthuizenaar Meredith van der Haar. Eén van de ruim 140 actieve fietscross die rijdt bij de Flying Bikes. Om de gouden medaille in Los Angeles omgehangen te krijgen zal Meredith hard moeten blijven trainen. En niet bang moeten zijn om met volle snelheid van de heuvel af te gaan.

Wij als raad moeten vanavond ook niet bang zijn. Al hebben wij maar twee kleinere heuveltjes te nemen. Daarin wil ik het volgende zeggen:

Heuveltje 1.

De materiaalkosten zijn gestegen afgelopen jaren. Het college vraagt een eenmalig bedrag van 150.000,- euro extra. Dit eenmalige bedrag is voor mij akkoord. Dit mede gezien het feit dat voor het deel dat de verenigingen inleggen ook kostenstijgingen aan de orde zijn. De verenigingen hebben aangegeven hier hun eigen verantwoordelijkheid in te pakken. Logisch dat de gemeente haar deel van de kostenstijging voor rekening neemt.

Heuveltje 2.

Voor wat betreft het voorstel voor loskoppeling kan de wethouder steun vinden bij mijn fractie. Echter tijdens de commissievergadering heeft de wethouder in zes verschillende smaken en toonhoogte de vraag gekregen om een uitspraak te doen op de ingeboekte opbrengst van de vrijkomende locatie. Die uitspraak is er niet gekomen en daarom staan wij hier vanavond nog een keer te discussiëren. Het verhaal wat ik van deze wethouder wil horen is dat de ingeboekte opbrengsten een vaststaande opdracht is van de raad. Doet de wethouder dat niet en worden de opbrengsten lager? Dan betekend dit concreet dat andere investeringen in bijvoorbeeld sport hier last van hebben. Dat moeten we met elkaar voorkomen.

De fietstocht door dit raadsvoorstel is voor mij bijna klaar. Voor de verenigingen start de verplaatsing als de hamer hier straks valt. Ze kunnen dan echt verder. Ik wil het bestuur en de vele vrijwilligers die daarbij betrokken zijn veel succes wensen!

Jarne van Schaik